سخنان باقر عزت بگوویچ در مراسمی به مناسبت سی و دومین سالگرد تاسیس حزب اقدام دمکراتیک

باقر عزت بگوویچ، رئیس حزب اقدام دموکراتیک روز گذشته در مراسمی به مناسبت سی و دومین سالگرد تاسیس این حزب سخنرانی کرد.

وی با اشاره به تاسیس حزب اقدام دمکراتیک، اظهار داشت: "همه چیز ۳۲ سال پیش در این سالن (هتل  Holiday Inn سارایوو)  آغاز شد، زمانی که گروهی متشکل از ۴۰ نفر از روشنفکران، هنرمندان و کارآفرینان شجاع تصمیم گرفتند با مخالفت با رژیم کمونیستی آسایش خود را قربانی کنند و آزادی خود را به خطر بیاندازند و اولین حزب سیاسی آلترناتیو را در بوسنی و هرزگوین تاسیس کنند. این سالن یک مکان تاریخی است و تصاویر و چهره هایی که در حین صحبت بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود، خاطرات تصمیمات و رویدادهای سرنوشت سازی را که تاریخ مدرن بوسنی و هرزگوین را تعیین کرده است، به یاد می آورد."

وی در ادامه گفت: "جهان به سرعت در حال تغییر است، توازن قدرت و ابرقدرت ها در حال تغییر است. این امر تا حد زیادی در جهت نگران کننده است. جنگ های ویرانگر در کشورهای اسلامی، موج مهاجرت مهاجران به غرب، واکنش های اسلام هراسانه اروپا به ورود مهاجران، تقویت راست گرایان رادیکال و اسلام هراسان، برگزیت و تضعیف نیروهای انسجام اتحادیه اروپا، خروج آمریکا از عراق، سوریه و افغانستان، رشد اقتصادی چین، تقویت نظامی روسیه، تمایل به ایجاد جهان روسی، کریمه و سپس کل اوکراین اولین کسانی هستند که هدف این پروژه قرار گرفته اند، همه موارد بالا برای ما خوب نیست."

او افزود: "من از گفتن چنین چیزهایی راضی نیستم و احتمالا به بیان کلماتی که در خدمت آشتی نیست متهم خواهم شد. اما سکوت خطرناکتر است. پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ ما اشتباه بزرگی مرتکب شدند - آنها ما را از جنایات انجام شده علیه بوشنیاک ها در نیمه اول قرن بیستم و به ویژه در جنگ جهانی دوم آگاه نکرده بودند. آنها می خواستند به ما رحم کنند و برعکس عمل کردند - ما را در مخاطره قرار دادند. ما به طور ناخودآگاه و ناآماده با  کشتارهای جدید مواجه شده بودیم. ما آن اشتباه را تکرار نمی کنیم. ما دست آشتی دراز می کنیم، اما حقیقت را خواهیم گفت."

منبع: وبسایت کلیکس

۱۴۰۱/۳/۸

کد خبر 12756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =